BANDUNG, Stroberis, Horses, Hotsprings, Volcanos - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Derya Stoffers - Bekrem - WaarBenJij.nu BANDUNG, Stroberis, Horses, Hotsprings, Volcanos - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Derya Stoffers - Bekrem - WaarBenJij.nu

BANDUNG, Stroberis, Horses, Hotsprings, Volcanos

Blijf op de hoogte en volg Derya

04 Februari 2015 | Indonesië, Batavia

Mijn eerste stedelijke tripje was naar Bandung. Bandung is ongeveer 180 km hier vandaan..met hier bedoel ik Tangerang Karawaci.. de stad waar we wonen en studeren me home town haha. Samen met Ester, Lukas, Ibi en Firman hebben we de Xtrans gepakt. Dit is een klein super de luxe busje voor 9 personen die je helemaal naar Bandung rijd voor maar 6 euro! We kwamen rond 22:00 aan ergens midden in Bandung. Van te voren hadden we niks gepland..planningloos dus. We hadden wel al op Youtube gekeken wat er te doen viel dus dat scheelde in ieder geval. We besloten om op zoek te gaan naar een hostel. Na een uur te hebben gelopen hadden we nog steeds niks. Het werd steeds later en de straten werden gekker. We waren in de ghetto beland. Wij maar denken dat dat Xtrans busje midden in de stad zou stoppen.. nou nee. Na zeker anderhalf uur te hebben gezweet kwamen we een gezellige straatje tegen...allemaal barretjes en restaurantjes.. maar we waren eigenlijk veelste uitgeput om wat te gaan drinken. De tijd tikte en we werden een beetje teleurgesteld... Opeens zag ik iemand in de verte.. een vette bulee...(toerist) Mijn gevoel zei dat dit een Nederlander was.. ik stapte op de meneer af omdat de rest niet durfde en vroeg in het Engels of hij wist of dit de Jeansstreat was... Er kwam 1 woordje uit zn mond en ik wist meteen dat het een Nederlander was haha.. Ik zei are you Dutch? En ja hoor! Het was Ronald die getrouwd is met tante Lily zijn Indonesische vrouwtje die super behulpzaam was. Ze had nog en vriendin Florentina die eventjes van alles voor ons had geregeld.

Daar stonden we dan, helemaal uitgeput maar tegelijkertijd blij om Nederlanders te zien. Florentina, vriendin van Lily komt zelf uit Bandung en wist dus van alles. Ze had een hostel voor ons gebeld en 2 kamers geboekt.1 voor de meiden en 1 voor de heren. Hostel zag er super netjes uit van de BUITENKANT maar de binnekant daar was niet over te spreken. Ik was blij dat ik mn slaapzak mee had want dat bed was een klein beetje heel veel vies.

Florentina haar zoon heeft een autoverhuur bedrijf. TOP! Ze regelde ook meteen een auto met driver voor ons. Dit is harstikke normaal in Indonesie. Het is super goedkoop om een grote auto te huren met een chauffeeur. Het koste ongeveer 500k Rupiah.. dat is ongeveer 30 euro voor 24 uur! Nou we waren met zn 5en dus dan is het niks! Ik had al een planning in me hoofd en wilde graag een aantal plekken zien. We begonnen met Tangkuban Prahu. Dit is een actieve vulkaan bij de stad Lembang gelegen op 30 km ten noorden van Bandung. Hier heb je heetwaterbronnen waarin je makkelijk je eitjes kan koken. Verder kun je er paardje rijden en wandelend naar de kraterrand. Super leuk naturlijk. Maaaar.. we kwamen helaas niet binnen. Ik had mijn indo id niet mee en mn reisgenootjes hadden die nog niet terug van de immigragtie kantoor. We konden wel naar binnen maar moesten dan de toeristenprijs betalen...200k dat is ongeveer 13 euro. Terwijl je met je kitas maar 20k betaald 10x goedkoper... we vonden het belachelijk en hebben het uit principe niet gedaan.. nog een reden om terug te gaan naar Bandung haha.

Gelukkig is er genoeg te doen in Bandung dus zijn we verder gegaan. We wilde graag strawberrypicking doen en paardjes rijden .. onze driver was geweldig en wist precies waar we heen moesten.... ik genoot van elk moment in de auto.. er was zoveel te zien...ik vind Bandung heel mooi!! Er zijn bergen en de lucht is minder vervuild... ik zag eindelijk blauwe lucht en paar witte wolkjes.. normaall gesproken is het kouder in Bandung maar wat hadden wij geluk! Het was super warm heerlijk zonnetje ideaaal!! Nou na ongeveer een kleine halfuur kwamen we aan op bestemming.. We gingen eerst paard rijden.. we hadden allemaal onze eigen paardjes en begeleider..begeleider vond ik wel iets minder want wilde gewoon zelf rijden net als wat ik de eerste x had gedaan in Costa Rica.. 4 uur lang alleen op een wilde paard met ook maar 0 ervaring hahah dat wass pas geweldig...anyway.. ik dacht dus dat het weer zo een tripje zou zijn.... we reden ergens een heuvel op...5 minuten in totaal.. hebben paar fotos geschoten en namen weer dezelfde weg terug...ik dacht dat het een grap was maar nee hoor was echt afgelopen...nog geen 10 minuten en dikke toeristen prijs betaald..we konden er wel om lachen hoor hahah... gelukkig ligt de koers lekker maar dan nog... als je hier woont ga je ook echt als een indo denken en doen....
Na het paardje rijden gingen we dus eindelijk voor de aardbeien...Bandung heeft veel aardbei dingen. We kregen allemaal een schattig mandje en een schaartje... we mochten zoveel plukken als we maar wilden... en mocht je het willen kopen is dat ook mogelijk!! Dit was een super leuke ervaring! Lekker aardbeitjes plukken... ze waren trouwens verrukkelijk!! We kregen ook nog een heerlijke aardbei sapje op het eind. STOBERI PICKING zeker een aanrader mocht je nog ooit naar Indonesie willen!

Na aardbeitjes plukken kregen we een beetje honger.. het was lunchtime! We reden naar Lembang.. Lembang ligt op ongeveer 1200 meter hoogte ten noorden van Bandung. Dit plekje heeft een koele klimaat en maakt de verbouw van veel soorten groenten en fruit mogelijk. Het plaatsje is daarom ook erg bekend voor de gevarieerde groente en fruitcultuur die daar allemaal verkocht wordt. We arriveerden bij de Floating market. De naam zegt het al. Mooi meertje met allemaal kleine bootjes overgeladen met groente en fruit! Heb prachtige foto’s gemaakt!!! We hebben hier Soendanees gegeten en een beetje rond gewandeld en genoten van het weer ofcourse. Heeeel toevallig kwamen we Ronald, Lily en Florentina tegen die ook een toeristisch uitje deden. Het waren namelijk de laatste paar dagen voor het Nederlands stel. Als leuke herrinnering hadden we nog een aantal foto’s samen genomen.

Het werd tijd om een vulkaan te zien! Aangezien de eerste poging niet was gelukt probeerde we het opnieuw bij Kawah Putih (letterlijk witte krater). Dit was ook zo een toeristische attractrie vanwege de prachtige kleur van het water. Het was trouwens een krater van de vulkaan Patuha wat op ongeveer 2,5 km hoogte ligt. We kwamen aan en het was ijskoud!!!! Al mijn vesten hielpen niet...maakte niet uit ik moest het zien!!! 2 minuten uit de auto en er werden al gasmaskers aangesmeerd...naja opzich een goeie manier om geld te verdienen voor de locals haha.. ik had toevallig mijn hello kitty masker nog in mijn tas zitten.... de geur die er hing is niet te beschrijven...het stonk naar rotte eieren en deed erg pijn in je keel.... veel gehoest en kou gelijd.. maar het uitzicht was prachtig!! Het was zo indrukwekkend dat ik de eerrste 10 minuten mijn ogen er niet van af kon houden...het leek alsof ik op een ander planeet was...atmospheer was heeel anders...en zo stil ook...gek he! Na ongeveer 3 kwartier zijn we vertrokken want het was echt te koud en we kregen keelpijn en werden duizelig.

Aangezien we bevroren leek een hotspring een ideale afsluiter van de dag. We reden naar heetwaterbron vlakbij kawah putih. Snel omgekleed en in het heetwaterbad gezeten... wat was dat heerlijk!!!! Het was wel echt super heetttt..je kon er niet meteen in gaan... beetje beetje ging het wel. Hoog in de bergen... koude frisse lucht en een heet bad.... beter kon niet! Na het bad waren we helemaal zen... ons lichaam was uitgerust. Ik kreeg toch trek in een patatje oorlog haha. We gingen opzoek naar een restaurant. Samen met de driver hebben we nog wat gegeten waarna we afscheid hebben genomen van hem. Na het eten moesten we op zoek gaan naar een hostel.... na om een langverhaal kort te maken.. we zaten eerst in een gezellig kroegje met live muziek.. lukas was helamaal in zn element.. hij kon natuurlijk aan de bier en zn gang gaan... na een uurtje hebben ik en de rest lukas even alleen gelaten en zijn opzoek gegaan naar een hostel... het was 23:00.. gelukkig was er een hostel 5 minuten verder op! Onze ibi heeft even onderhandeld en gezorgd voor een mooi prijsje! Dit was trouwens een hotel geen hostel.. het was prachtig heerlijk schoon en had een super douche!! Ik sliep samen met Ester en de jongens hadden hun eigen kamer. We hadden even gedoucht en zijn daarna gaan kaarten en wachten op Lukas. De volgende dag zijn we het centrum in gegaan. Bandung staat verder bekend om factory outlets... ook de bekende charliechaplin jeansstreat hebben we nog even bewandeld...volgeladen wel... rugtassen alles mee want dit was de laatste dag. Het was zooo warm en we waren eigenlijk helemaal uitgeput van het winkelen.... na wat souvenirtjes te hebben gekocht..waren we klaar... met de Xtrans weer op naar huis.... home sweet home... die avond hebben we Turks gekookt en zijn we na afloop nog even naar de bioscoop gegaan.. Taken 3! We kozen voor de premiere versie... dan betaal je ietsje meer en lig je in een super de luxe bed met dekentje en bestellingen worde allemaal gebracht haha heb dat inmiddels al vaker gedaan.... dat bed ligt lekkerder dann mn eigen bed..de film maakkt niet eens meer uit haha..

Nou dat was het eigenlijk zo een beetjee...beetje heel lang weer he haha.... vind het leuk om mijn ervaringen te delen met julllieee.. wat het toppunt was van Bandung...was de ritjes in de auto door de bergen GEWELDIG! Bedankt voor het lezen en stay tuned want mijn next verslagg is BALIIII!!! Bali was nog mooier maar dat volgt hahaaa... ik ben benieuwd naar jullie reacties :D Selamat Pagi

  • 04 Februari 2015 - 12:00

    Annuchka:

    Ohh moppie! super mooi verhalen en geweldige avonturen beleef je daar! ik lees alle je verslagen met zo veel plezier, jij kan super leuk schijven en alle je emoties overbrengen! Ben ook benieuwd naar de foto's!!!! Kan niet wachten tot je volgende verslagen! ENJOY mop! xxxxxxxxxx

  • 05 Februari 2015 - 20:41

    Johan En Els:

    Hoi Derya

    Ben je ook bij het kerkje geweest waar steven's opa is geweest in Bandung, het was weer een heel mooi blog interessant om te lezen tot gauw

    groet en dikke knuffel
    Johan en Els

  • 08 Februari 2015 - 17:03

    Sami Bekrem:



    Hee Derya,

    Wat leuk allemaal. Je doet het goed zeg. Veeeeel groetjes uit Allmere. Gordugun akrabalara selam soyle



    Sami

  • 11 Februari 2015 - 08:40

    Derya Stoffers - Bekrem:

    Hey Anushka! Leuk dat je het leuk vindd mop ik doe me best om er wat van te maken haha!! Ik ben alleen een beetje laat met alles vertellen :P iK doe het tijdens de lessen want die zijn super saai!! Ik zal de fotos nog een x erbij zetten en zowieso komen ze op facebook xxx

    Hey moeder! Ik be nog niet bij het kerkje geweesst maar ik ga zeker nog een x terug naar Bandung en zal dan zeker even langs gaan. Weet je toevallig ook de naam van dat plekje? Bandung is best groot namelijk.

    Hey Sami amca! Gek he allemaal! Heb wel moeite met de chineze.. bi turlu sevemedim onlari haha. Tamam herkeze teker teker selam soylerim! Groetjes teruggg tot ssnel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Derya

Spanish at locations & Vrijwilligerswerk

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 21278

Voorgaande reizen:

16 Maart 2012 - 14 Mei 2012

Midden Amerika! Costa Rica en Panama here I come

16 December 2014 - 30 November -0001

Studeren in Indonesia!

Landen bezocht: