First Impressions of Indonesia - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Derya Stoffers - Bekrem - WaarBenJij.nu First Impressions of Indonesia - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Derya Stoffers - Bekrem - WaarBenJij.nu

First Impressions of Indonesia

Blijf op de hoogte en volg Derya

21 December 2014 | Indonesië, Batavia

Het was zo ver. De dag was aangebroken en ik moest afscheid nemen van iedereen. Het is behoorlijk moeilijk geweest om doei te zeggen en er zijn dus wat traantjes gevallen. Gelukkig ga ik niet definitief weg ofso haha kom gewoon heel en gezond terug hopelijk. (zolang er geen natuurrampen gebeuren). De vluchten verliepen precies zoals gepland. Ik vloog van Amsterdam naar Istanbul en van Istanbul naar Singapore. Als laatst vloog ik van Singapore naar mijn eindbestemming Jakarta. Gelukkig had ik heel weinig tijd tussen de transfers dus heb me niet verveeld. De vluchten in tegendeel waren enoooooooooorm lang niet normaal. Ik was zooo mooee en brak, kon geen eens films kijken. Ik vloog met Turkisch Airlines! Zeker een aanrader. De service was perfect en iedereen had zijn eigen tv schermpje met een hoeveelheid aan films muziek spelletjes etc. Om t halfuur kregen we wel wat te eten of te drinken. Heb voor niks 10 bolletjes meegenomen haha. Tijdens mijn laatste vlucht heb ik kennis gemaakt met een oud Turk stelletje. Ik zei dat ik voor mijn studie naar Jakarta ging en vroeg wat hun zouden gaan doen in Indonesie. Vond het trouwens al knap dat ze ondanks hun leeftijd zo een lange vlucht aankonden.

Ze vertelden dat ze naar hun dochter gingen in Yogjakarta. Deze stad staat bekend als de culturele hoofdstad van Jakarta. Omdat ze geen Engels kunnen hebben ze gevraagd of ik ze wilde helpen met de visum gebeuren. Tuurlijk why not! Het duurde iets langer dan normaal maar uiteindelijk kwam het goed. Vanaf het moment dat ik in Jakarta was was ik dus niet alleen. Hun schoonzoon werkt in Yogjakarta en zijn dus daarom daarheen verhuist. Zijn vrouw, de dochter van het oude stelletje, runt een eigen Turkse restaurant. Ook was er een Indonesiche vrouw mee die met een Turkse man is getrouwd. We hebben even gekletst en nummers uitgewisseld. Ze hebben me tot aan de taxi begeleid. Van Jakarta naar mijn huis is ongeveer van Amsterdam naar Almere alleen dan met heel veel file en tolwegen. Ik kwam thuis en ik was helemaal brak en aan het zweten. Ik had een dikke trui aan omdat ik het in het vliegtuig altijd koud heb. Het is hier zooo warm niet normaal. Nou spullen binnen gezet taxi gedag gezet en even bijgekomen voor de deur. 3 minuten later kwam de Bluebird taxi terug. (de veilige taxis) Wat bleek... Ik was uit alle vermoeidheid mijn cameratas in de auto vergeten. Godzijdank was dit een hele lieve meneer. Ik heb spijt dat ik hem niet wat geld heb gegeven. Op dat moment kon ik zowieso niet veel nadenken eigenlijk was kapot. Rond 12 uur sliep ik en rond 2:30 werd ik wakker kon niet slape tot half 6 maar toen toch weer een oog dicht gedaan tot 10.

Mijn eerste dag

Ik had afgesproken met een meisje van school die ik via facebook heb leren kennen. Ze werkt tijdelijk in het international office. Studie is nog niet begonnnen maar moest sowieso voor mijn visum naar school. Helaas pindakaas. Kreeg slecht nieuws. Ik kon het land niet verlaten anders zou mijn KITAS(studentenvisum) verbranden. De reden waarom ik het land nog niet uitkan is omdat ik single entry heb en 2 weken moet wachten tot ik de rest heb. Ik was zooooo teleurgesteld want de volgende dag zou ik naar Phuket in Thailand vliegen. Ik had mijn vlucht naar Manila al geannuleerd vanwege weerstomstandigheden maar om dan ook niet naar Thailand te kunnen gaan raakte mij echt. Ik baalde enorm ik probeerde van alles, wilde ze zelfs omkopen met geld maar dat lukte niet haha. Ik kon mijn ticket niet annuleren en ook niet verzetten. Weg geld. Helaas. Naja ik geloof dat alles een reden heeft.Misschien zou ik wel ontvoerd worden in Thailand weet jij veel :P. Gelukkig heb ik een leuke eerste dag gehad ondanks het slechte nieuws. Samen met Lidya hebbe we de school verkend en zijn we gaan lunchen in een van de ketens in het schoolgebouw. Daarna zijn we even wat boodschapjes gaan doen in een grote shoppingmal wat op 3 min loopafstand is van de school. Smiddags zijn we met haar scooter naar mijn huis gegaan om de spullen te droppen. Het was super leuk om achter op te zitten. Het is echt een gekkehuis trouwens het verkeer, heb nog nooit zoveel scooters bij elkaar gezien. Ik heb een stukje gefilmd achterop met mijn sony action cam. Super cool geworden! Nadat we de spullen hebben gedropt en een beetje hebben uitgerust zijn we samen gaan dineren. Het eten is super lekker en ongelovelijk goedkoop. Ik heb voor 2 maaltijden nog geen 5 euro betaald. Ziek goedkoop. Ice tea is trouwens letterlijk koude thee met ijsblokjes. Ik vind het het heerlijk! Vooral de Chineze versie!!

Via Ayse ben ik in contact gekomen met Gusti. Hij woont bij mij in de wijk en helpt mij als ik vragen heb. Vrijdag heeft hij mij opgehaald en zijn we wat gaan eten in de buurt van school. Hij is chinees en rijk haha ik snapte eerst niet hoe hij aan een dikke auto kwam maar blijkt dus gewoon een rijke pappie te hebben. In iedergeval hele lieve jonge.. we zijn na het eten naar Jakarta gegaan.. de chineze buurt van jakarta... ik heb 2 vrienden van hem ontmoet super lieve jongens.. we hebben even wat gedronken tot dat het stopte met regenen en zijn daarna naar een playroom gegaan. In deze playroom kun je eten, darten en poolen. Tegelijkertijd is er ook een DJ die muziek draait. Hele leuke sfeer en eigenlijk alleen maar jongeren aanwezig. Daar heb ik nog meer vrienden leren kennen van Ayse en Gusti. Ik vond het super leuk iedereen is zooo aardig!!! Ik ging voor het eerst darten! Eeerste potje ging niet wauw, darts vielen op de grond drama. 2e rond had ik een comeback gemaakt...mijn hoofd zei je moet winnen en ook een membercard krijgen als Gusti. En ja hoor ik had meer dan 300 punten en won een membercard haha. Mensen die vaker spelen hebben er zelfs geen. Vond wel stoer :p. Ik moet zeggen dat ik Jakarta echt super gaaf vind. Heb nog niet veel zien en vooral niet overdag maar savonds is het echt geweldig. Er zijn ongelovelijk veel hoge gebouwen met mooie verlichting. Het enige nadeel is dat het verkeer echt een ellende is maar goed niet klagen haha.
Na een leuke avondje zijn we nog wel wat gaan eten want had behoorlijk honger haha heb de hele tijd honger en alles is zo heerlijk! Zaterdag ben ik gelukkig ook niet alleen gelaten. Heb last van jetlag dus mijn slaaptijden zijn een beetje overdonderd. Gusti heeft me opgehaald en we zijn naar Jakarta gegaan. Enorme file van hier tot Tokio. Het is normaal in Jakarta dat je uren in de file kan staan. Ik moet er nog maar aan wennen. In de auto heb ik het wel koud door de airco. Mijn keel begint pijn te doen door koud en warme lucht. Na 2 uur zijn we in Jakarta aangekomen. We hadden afgesproken met Darwin en zijn vriendin Melanie. We zijn naar Senayan city gegaan. Dit is een super grote niet shopping mal. Daarbij bedoel ik ook echt heel groot, meer dan 10 verdiepingen. We hebben met zn vieren gegeten bij een Japans restaurant En Dining. Ik heb chicken teriyaki en sushi gegeten. Het was echt verrukkelijk.. ik ben geen sushi eter maar ik denk dat ik verslaafd ga worden. Het was wel een luxe restaurant dus iets prijziger dan normaal. Geen probleem ik heb er enorm van genoten!!! Na het eten zijn we naar de film Hobbit gegaan. Wat een verschrikkelijke film zeg! Ik heb maar wat Indonesisch proberen te leren tijdens de film met behulp van ondertiteling. Best handig eigenlijk, denk dat ik vaker naar de film moet. Heb al heel wat woordjes geleerd! Na de film zijn we ons wegen gaan scheiden. Darwin en Melanie zijn naar huis gegaan omdat ze nog best een stuk verder woonde. Ik en gusti zijn nog heel even naar Beergarden gegaan om wat te drinken, had namelijk nog dorst van de zoutige kip. Ik was best laat thuis maar kon niet slapen. Jetlag is echt super vervelend. Mijn hele ritme is verpest. Mijn lichaam volgt nog steeeds de Nederlandse tijden. Toch beter dat ik iets eerder ben gekomen want zo kan ik nog acclimatiseren. Vandaag is zondag en heeft Gusti mij weer opgehaald en zijn we gaan ontbijten in een restaurant genaamd Eastern. Btw alles heet eastern hier haha. We hebben dimsum gegeten, vond best zwaar voor in de ochtend maar opzich wel lekker. Heerlijke chineze thee gedronken en wat hapjes. Ik voel me heel ziek vandaag. Na het ontbijt ( om half 1 haha) zijn we naar de shoppingmall gegaan want ik moest nog wat boodschappen doen voor door de weeks. Het is best handig om samen et iemand boodschappen te doen die alles kent hier. Ook hoefde ik niet alles te sjouwen met de hand. Na de boodschappen zijn we langs de Apotek geweest en heb ik wat vitamine en hoest drank gehaald. De rest van de zondag zal ik thuis meemaken. Tot nu toe heb ik me gelukkig niet alleen gevoeld of verveeld. Ik ben de mensen om mij heen erg dankbaar dat ze mij niet alleen laten. Morgen moet ik naar school en word ik opgewacht door een agent van het immigratie kantoor. Omdat ik niet weet waar het is gaat de agent met mij mee. Ik moet een vingerafdruk geven en foto laten maken voor mijn Kitas. Wat ik de rest van de week ga doen is nog niet bekend. Omdat het nu vakantie periode is alles super druk. Als ik ergens heen zou willen gaan met de bus kan 1 uur wel 6 uur duren. Ook is bali bijvoorbeeld best prijzig nu. Ik moet nog even uitvogelen wat ik allemaal ga doen. Ik zal proberen volgende week een nieuw verslag schrijven over alles wat iik heb meegemaakt. Ik heb eigenlijk nog veeeel meer te vertellen over de cultuur maar misschien wordt het verslag dan iets te lang haha. Groetjes vanuit het benauwde Pindaland! Oh fotos volgen.


Ik kijk uit naar jullie reacties!

  • 21 December 2014 - 15:43

    Els:

    He Derya

    Goed om te horen dat je zo goed opgevangen wordt jammer van Thailand maar ja alles heeft een betekenis
    nou geniet ervan de jetlag gaat wel over volgende week weet je niet meer beter

    doe je best en gauw skypen zoek mij maar elsstoffers5

    groet Johan en Els

  • 21 December 2014 - 20:14

    Feryat:

    Hoi Abim, blij te horen dat je goed terecht bent gekomen.
    Ik hoop dat je Kita snel geregeld is en het niet lang duurt. Geniet van het land en cultuur. En doe je best straks op school we zijn trots op je.
    We zijn al benieuwd naar je volgense verslag, het ga je goed, allaha emanet ol.
    Feryat, Aysegul en Ela

  • 21 December 2014 - 21:10

    Hila:

    Hahah Wauww Der!!

    Wat beleef je allemaal in die paar dagen en hoe je het beschrijft, vol enthousiasme! Heel erg leuk om te lezen en heel erg fijn om te horen dat je zo goed bent opgevangen en niet alleen hebt gevoeld. Dat is een mooie begin van je avontuur!
    Leek trouwens wel net op een kleine soap serie met je belevingen en al die namen en heen en weer gaan haha!

    Wel erg jammer van Thailand inderdaad. Maar inderdaad alles gebeurt met een reden en je pakt het wel positief op om deze tijd te gebruiken om te acclimatiseren ed.

    Ik ben erg benieuwd naar je vervolgverhalen en ook hoe je hun cultuur en gewoontes ervaart.

    Heel leuk dat de mensen daar zo vriendelijk en open zijn. Ik heb het van meerdere gehoord.

    Nou geniet er lekker van. Pas goed op jezelf en niet ziek worden. Doe je best met alles!

    Tot snel!

    Veel liefs,

    Xxxxxxx

    Hila

  • 22 December 2014 - 03:14

    Derya Stoffers - Bekrem:

    Aaaah wat een leuke reacties! Jullie vinden het leuk om mijn blog te lezen en ik vind het leuk om jullie reacties te lezen!! Ik ben blij dat mijn lap tekst bevalt haha.

    @Els heey moeders we gaan zeker snel skypen! Het beste is tijdens mijn jetlag haha kan toch niet slapen:P

    @Dankjewel Feryat abiii :D Ik ga zeker genieten en natuurlijk ook mijn best doen op school!!!! Groetjes aan Aysegul abla xxx en bereid je maar voor haha er zullen nog tig verslagen volgen :D

    @Hila Moppieeee zooo lief berichtjee!!! hahah gekkehuis he allemaal, het lijkt ook alsof ik in een of andere Aziatische serie ben beland :P de wereld is zo groot en zo anders en culturen zijn zoooo interessant.. elke dag leer ik iets nieuws en bewonder ik alles!!! Ik kan maar 1 tip aan de mens geven en dat is TRAVEL!!!! Wat wij op school leren is niks vergeleken met wat je in het echte leven ziet. Love you chicaaa tot next verslag <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Derya

Spanish at locations & Vrijwilligerswerk

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 21283

Voorgaande reizen:

16 Maart 2012 - 14 Mei 2012

Midden Amerika! Costa Rica en Panama here I come

16 December 2014 - 30 November -0001

Studeren in Indonesia!

Landen bezocht: