Bali Gili en Lombok! Reizen reizen reizen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Derya Stoffers - Bekrem - WaarBenJij.nu Bali Gili en Lombok! Reizen reizen reizen - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Derya Stoffers - Bekrem - WaarBenJij.nu

Bali Gili en Lombok! Reizen reizen reizen

Blijf op de hoogte en volg Derya

15 Maart 2015 | Indonesië, Batavia

Hey allemaaal het is alweer een tijdje geleden dat ik een verhaal heb gedeeld. Inmiddels ben ik al bijna 3 maanden in Indonesie. Het is niet normaal hoe snel het is gegaan. Time flies by when you are having fun right? Ik heb beloofd om over mijn bali trip te vertellen maar ondertussen ben ik al 2 keer in bali geweest. Ik heb ook een stedentrip naar Yogyakarta gedaan, wat gezien wordt als de culturule hoofdstad van Indonesie. Verder heb ik de Gili eilanden en Lombok bezocht. Super super super mooi allemaal!!!

Ik zal het proberen allemaal samen te vatten zodat iedereen weer up-to-date is. Volgens mij lijkt het erop dat ik alleen maar aan het reizen ben. NIET WAAR. Ik ga ook gewoon naar school van maandag tot donderdag haha. Over mijn school avonturen zal ik ook nog wel vertellen want wat een grote verschil met Nederland!!!!

De eerste keer in Bali was van donderdag 15 januari tot maandag 19 januari. Dit was helemaal niet gepland eigenlijk maar omdat we een aantal vrienden hebben die daar een vila hadden gehuurd zijn we toch gegaan. We werden namelijk uitgenodigd en kregen gratis verblijf aangeboden. Dit was natuurlijk fantastisch want we hoefde alleen een ticket te boeken en wat geld mee te nemen voor leuke dingen. De vila was geweldig en werd elke dag schoon gemaakt. We hebben scooters gehuurd en hebben zowat door heel bali gereden. Zeker 500km in totaal. Dat is van Amsterdam naar Parijs geloof ik haha. We hebben prachtig weer gehad en hebben heel veel stranden bezocht zoals, Padang Padang, Bluepoint Beach, Dreamland, Uluwatu en Pantai Pandawa. Ik kan niet zo goed kiezen wat ik het mooiste vond maar mocht je benieuwd zijn dan kun je het eventjes opzoeken op google want ik vond alles wel mooi!! Verder zijn we 1 avondje uit geweest in Skygarden. De eigenaar is een Australier en alle toeristen krijgen gratis entree. Althans dat was eerst zo maar nu niet meer. Beetje lullig voor de indos toch? Verder heb ik voor het eerst een Full Body massage van 60 minuten gehad. Dit was echt het beste van alles want prijs kwaliteit is echt de bom!!! Ik heb 3,50 betaald voor een uur massage ongelovelijk toch? Massages zijn eigenlijk de ‘ding’ van Bali. Om de 10 meter heb je wel een massage salon. Dus mocht je een keer naar Bali gaan neem absoluut een massage. Het is trouwens wel een beetje zielig voor de meiden en jongens die daar werken want ze verdienen super weinig en werken 12 uur lang per dag. Ze werken dan een week lang en hebben dan 1 dag vrij. Dus altijd fooi geven, daar leven ze van.

Toen ik aankwam op het vliegveld leek het alsof ik in een ander land was. De geur, kleur en decoratie is in balinees style. Dat houd in dat je overal goden ziet en buddha beeldjes. Religie is namelijk hindoeisme en buddhisme. Heel anders dan de rest van Indonesie waar 80% islamitisch is en waar je 5x per dag het gebeds oproep hoort. Verder heb je heeel veel toeristen in Kuta, het meest toeristische stadje van Bali. Dat vind ik trouwens minder leuk omdat je nogal veel arrogante grote enorme reusachtige Australiers hebt overal. Ben niet racistisch hoor haha vind hun gewoon niet zo leuk. Zullen vast leuke tussen zitten maar ben die nog niet tegengekomen. Het waren 5 super leuke dagen waarin ik zeker 10 double cheeseburgers bij Mc Donalds heb gegeten omdat ik even niet meer wist wat ik moest eten.

Nadat ik in bali was geweest bleef ik eigenlijk weer heel lang thuis. Ik wist gewoon niet zo goed waar ik heen wilde en wanneer. Ik wilde zowieso heel graag naar Yogyakarta omdat je daar 1 van de 7 wereld wonderen hebt. Borobudur.. de grootste buddhistische tempel van de wereld. In februarie hebben we een dag vrij gehad vanwege Chinees nieuwjaar.. Dit was mijn kans om te reizen. Samen met Vera en haar turkse man Muhammer zijn we van 18 februari tot 22 februari naar Yogya gegaan met de auto. Ik heb hun leren kennen op het vliegveld, de eerste dag dat ik aankwam, en sindsdien hebben we eigenlijk altijd contact gehad. We waren eigenlijk van plan om met de trein te gaan maar omdat het chinees nieuwjaar was (holiday) gaan veel mensen hun families bezoeken en waren dus de trein kaartjes uitverkocht. Vliegen was ook een optie maar toch net iets te duur. Dan maar met de auto.. geen probleem voor mij want zo zie je ook heel veel. Vanaf Jakarta reden we dan richting Semarang en dan Yogya.. mij werd verteld dat het zo een 8 a 9 uur zou duren in totaal... Uiteindelijk waren het 20 uurtjes in totaal.. vreselijk! Ik was helemaal kapot.. heb wel veel geslapen.. maar zoals jullie wel weten is de traffic in Jakarta het ergste van de hele wereld. We hebben 3 uur over 60 km gedaan... Uiteindelijk waren we Jakarta uit maar hadden we een verkeerde tol weg gekozen waardoor we dus 8 extra onnodige uren hebben gemaakt. Naja uiteindelijk waren we aangekomen en wilde meteen eten. We verbleven bij vrienden van Vera en Muhammer.. Turkse mensen uit Duitsland die werken in Yogya.. ze runnen een Turks restaurantje en ik was dus super blij dat ik eindelijk weer Turks kon eten. We kregen Turkse pizzas yes! De volgende dag hebben we Borobudur bezocht. Heel indrukwekkend! Ik heb heel wat mooie fotos gemaakt en ook een beetje geshopt. Je had namelijk een enorme grote markt met allemaal kraampjes en hand gemaakte souveniertjes. Super handig dat ik locals bij me had want je moet overal onderhandelen als een gek. Dankzij dit tripje heb ik veel nieuwe Indonesische woordjes geleerd. Ik kan bijv onderhandelen over de prijs.. ik kan zeggen dat ik het goedkoop of duur vind en kan vragen wat het kost etc en natuurlijk kan ik zeggen dat ik geen toerist ben hhaha ik zeg altijd dat ik ook een local ben en dat ik uit Jakarta kom. Samen met Vera heb ik ook de Kraton paleis bezocht... een toeristische attractie waar eigenlijk niet veel te beleven was haha.. Was wel grappig om te zien dat alle koetsen van de Sultans gemaakt waren door Nederlanders. Na wat rond gelopen te hebben zijn we een Batik Art winkeltje in gegaan. Batik is een tradtitionele stof en motief wat veel wordt gebruikt in schilderijen en kleding. Ik heb echt super mooie schilderijen gezien en mocht het zelf ook uit proberen op een stukje stof. Van afstand ziet het er makkelijk uit maar als je het eenmaal probeert is het toch best moeilijk. Je moet namelijk de wax goed verdelen. Anyway... het beste deel van Yogya was de reis er naar toe waarbij ik heeel veel prachtige rijstevelden heb gezien en leuke gesprekjes heb gehad met lokale mensen langs de wegen die bijv lekkere drankjes verkochten. Verder was het eten heerlijk en ongelovelijk goedkoop! Ohja ben ook in Malioboro geweest wat een enorme lange straat is met allemaaal kraampjes en winkeltjes hier heb ik wat kadootjes gekocht voor het thuisfront :D. De terug weg duurde 12 uur omdat we dit keer wel de goede weg hadden gekozen. Ik kan eigenlijk veeeeeel meer in detail gaan maar ik bewaar nog wat verhaaltjes voor als ik terug ben in Nederland.

Mijn laatste tripje was eigenlijk een lang tripje vergeleken met de rest. Op school mogen we namelijk alle lessen 2 x in totaal missen dus hebben we dit goed ingepland. Na de toetsenweek hebben we een week vrij genomen (geskipt). We hebben de leraar een hele lieve mail gestuurd waarin we hebben gezegd dat we Indonesie graag willen verkennen en dit goed is voor onze kennis over het land haha. Onze leraar Mr. Carlito was super begripvol en wenste ons een fijne reis. Mooi toch!
We zijn in totaal 10 dagen gaan reizen. We hadden alle 4 een andere planning. Mijn plan was om de Rinjani Trekking te doen in Lombok. Rinjani berg is de 2e grootste berg/vulkaan van Indonesie en ligt in Lombok. Lombok is een eiland naast Bali. Mijn vakantie was van vrijdag 27 februari tot zondag 8 maart, wereld vrouwen dag. Vrijdag kwamen ik en Esther aan op Bali en sliepen daar een nachtje. Dezelfde avond heb ik mijn boot geregeld naar Gili Trawangan. 1 van de gili eilanden. Dit was namelijk dichter bij de Rinjani berg dan het zuiden van Lombok. Op zaterdag ben ik alleen op stap gegaan en heb de boot gepakt naar Gili. Het duurde 1,5 uur en ik vond het heerlijk. Ik was helemaal gelukkig. Het was super mooi weer en ik kon eindelijk weer leuke fototjes maken. Ik kwam aan op gili t en ik was meteen al verliefd! Wat een prachtig stukje land. Het water was zoo helder blauw en het zand was wit. Net een anzichtkaart. Ik ben meteen opzoek gegaan naar een Hostel. Je kan namelijk heel makkelijk een hostel vinden. Ik verbleef in een super schattig hostel met dorms en private rooms. Ik koos voor de dorm en had uiteindelijk super leuke kamergenoten. Dezelfde dag wilde ik de Rinjani trekking tour boeken maar kreeg helaas te horen dat het gesloten is tot April. De government is bezig met het fixen van de wegen en vanwege het regenseizoen is het dus nog even te gevaarlijk. Ik bleef op Gili voor 5 dagen! Helemaal geen probleem want ik heb me enorm gemaakt. Op dit eilandje zijn paarden en fietsen de enige vormen van transport. Je kunt kiezen om aan de drukke kant te verblijven waar je allemaal barretjes hebt of aan de wat rustigere kant met mooie sunsets. Het eiland heeft een carribische sfeer.. Je ziet er veel reggea barretjes en surfers.


Ik heb heerlijk gezwommen, een snorkel tour gedaan, een fietsje gehuurd en rond het eiland gefietst, en op een party boat gezeten voor een hele dag. Ik heb hier ook de beste mie goreng en sate ayam gehad! Super lekkerrrrrrr!!! Dit aten we op de pasar malam (avondmarkt). Tijdens te snorkeltour heb ik de 3 gili’s gezien en geluncht op Gili Air. De rustige versie van de eilanden. Ik vond het echt geweldig allemaal, heb me geen moment verveeld en wil hier zeker naar terug samen met Steven! Na op Gili te hebben gechillt zijn we toch nog naar Lombok gegaan omdat het zonde zou zijn als we dat niet zouden doen. We hadden gepland om de Senaru waterval te gaan bezoeken en naar het zuiden van Lombok te gaan waar je prachtige stranden hebt. We zijn op een local boot gestapt haha ik en esther waren de enige blanke. Ik vond het wel leuk om zoiets te ervaren. We kwamen aan in Lombok en werden meteen van alle kanten getrokken voor transport en hulp met baggage. Iedereen ziet dollar tekens als ze ons zien. Super vervelend allemaal maar goed we hadden gelukkig een goede deal gemaakt om naar de Senaru waterval te gaan. We zouden eerst in Sengigi de sunset bekijken en daar een nachtje verblijven. Samen met onze driver zijn we naar sengigi gegaan... er was geen sunset te bekennen maar we mochten wel ff wat fotos schieten. Sengigi was niet echt bijzonder dus zijn we door gereden naar Mataram. Dit is soort van de hoofdstad van Lombok. Onze driver was super lief en had een leuke homestay in gedachte. Hij heeft ons daar netjes afgezet en hebben we een nachtje in dit schattige oma achtige OKA homestay geslapen. We kregen thee en koffie aangeboden...we hebben daar even op het terrasje gezeten en zijn vroeg gaan slapen.... we waren namelijk erg moe van de hele dag.. plus het regende dus veel konden we niet doen.... de volgende morgen gingen we naar de Senaru waterval.... na 100x vragen hadden we uiteindelijk het goede busje... het is verschrikkelijk moeilijk om te communiceren hier want bijna niemand spreekt Engels en iedereen wil geld verdienen natuurlijk...dus mensen vertrouwen lukt niet echt... Het enige wat een beetje betrouwbaar is, is de Bluebird taxi.. maar ook niet altijd hoor.... soms rijden ze 100 rondjes om, om extra km’s te maken. Naja goed weer een deal gesloten met een public transport busje die ons vlakbij de senaru waterval bracht.. We hebben die man eigenlijk veelste veel geld gegeven maar goed we waren allang blij dat we veilig aangekomen waren.... We kwamen aan bij een super mooi hostel met prachtig uitzicht op de bergen...we hebben eerst even nasi goreng gegeten want we hadden super honger na een rit van 3,5 uur. We besloten om in het hostel te slapen en kregen al meteen een tourguide aangewezen voor de waterval gebeuren. Nou prima uit enthousiasme hebben we dus maar betaald en zijn we na het eten naar het Senaru waterval gegaan. Samen met onze gidsen,, 2 jongens van 19 en 20 op de scooter voor 5 min. Daarna zijn we gaan lopen door de jungle naar 2 verschillende watervallen.... om een lang verhaal kort te maken... het was echt een prachtige waterval.... Ik was het strand eventjes zat dus een waterval activiteit deed zeer goed! Ik voelde mn spieren wel hoor... naar beneden en naar boven pff. Terug in het hotel ging er een belletje rinkelen en vonden we eigenlijk dat we genaaid waren. Ik ging met zo een gast praten die ons die tour had aangesmeerd... Ik vond het belachelijk dat we 2 gidsen hadden terwijl 1 joch ook voldoende was...het was zo onterecht.. we zijn gewoon misleid...hij kon ons ook netjes vertellen dat we er zelf heen konden gaan...maar nee hoor dit was niet mogelijk... Ik was zoo pissed... ik wilde daar weg!!! Gelukkig was onze vriend Lukas ook aangekomen en wist een leuk plekje om te verblijven... Toevallig was dit plekje van de opa van 1 van onze gidsen.. super lieve jochies... was helemaal niet boos op hun maar die gene die boven hen staat... naja goed ze hadden medelijden met ons en brachten ons naar Blue Mountain cottage met de scooter.... ondertussen botste we nog even tegen een grote auto aan... haha geen big deal hoor heel normaal...We kwamen aan op een prachtige plek!! Zo rust gevend midden in de bergen echt geweldig gewoon!! Wat een rust en super veel schone lucht... dat had ik echt nodig! We kregen een welkomst theetje en hadden heerlijk gegeten.. Alles was vers van de pers... de eigenaren waren hele lieve mensen... een gezin met 3 kinderen.. Iedereen had zijn eigen functie... het was echt zo gezellig.. we hadden ook nog een Barbara uit Zwitserland leren kennen... een vrouwtje van 62 die met pensioen is en een wereldreis aan het maken is... super stoer natuurlijk! Die avond hebben we heel lang gezeten en gezellig gekletst..er werd ook nog even een kip geslacht voor onze ogen.. super normaal hoor.. haha lekker voor het avondeten... Ohja en de elektriciteit viel ook nog weg... we hebben best lang zonder elektriciteit gezeten.. maar daar hadden deze slimme mensen een oplossing voor... een Generator die super mooi geluid produceert (not). Haha ik vond het wel wat hebben al dat primitieve... het was een beetje frisjes maar gelukkig had ik mijn dikke trui mee die bedoeld was voor de Rinjani trekking... die niet doorging...was toch blij dat ik me dikke trui niet voor lucht had meegesjouwd.. De volgende morgen zijn we nog even een traditioneel dorpje in gegaan en hebben daarna afscheid genomen van dit lieve gezinnetje!

Met een nieuwe drriver zijn we naar Bangsal haven gegaan om vanaf daar naar Padang Bai op bali te gaan.Het duurde eeeuwen, niet normaal... het was echt een pechdag.. we hadden eerst 2 uur op onze driver gewacht.. daarna hebben we 3 uur gereden... toen nog een halfuur op de boot gewacht.. en nog 5 uur op de boot gezeten... Uit vervelng zijn we sudoku en galgje in het indonesich gaan spelen met een schattig balinees stelletje op de boot haha. Het voelde alsof ik op zo een smokkel boot zat... er was niks te doen.. te veel mensen.. en de reis duurde eeuwen... Aaangekomen in bali.. weer opzoek naar vervoer... het is gewoon elke keer een probleem om iets te vinden voor een normale prijs. Uiteindelijk hadden we een driver, dit zijn gewoon mensen die je voor een bedrag met hun auto naar je bestemming brengen. We hebben ja gezegd en waren rond 11 uur savonds in Kuta.. het hartje van Bali... hier moesten we weer opzoek naar een hostel... al snel was dit gelukt... Spullen gedropt en opzoek gegaan naar eten... Lukas bleef in het hostel... Nu komt het mooie.... een geweldige afsluiter van onze vakantie maar niet heus... Ik en Esther liepen in de drukste straat van Kuta.. en ja hoor... 5 mannen om ons heen gewikkeld.. ze grepen naar esther haar tas die ze gelukkig nog last minute om haar heen had geedaan... Ze sloeg ze terug en ik schreeuwde en duwde ze van ons af... het was echt super eng en het ging zo snel allemaal....we liepen snel weg... maar er was ook maar niemand die iets had gezien... Ons vertrouwen in de mens was helemaaal weg... we konden iedereen vanaf dat moment wel neerschieten....Vreselijke ervaring.. maar wel een eye-opener!! We hadden ff gegeten maar het smaakte naar niks! Lukas opgebeld om te zeggen dat hij ons moest ophalen en gelukkig kwam hij al aangewandeld met zn Bintang flessie in zn hand. Ik zei nou hou die maar vast voor het geval dat er weer een idioot op ons af komt haha. Oh bintang is Indonesisch bier. We sliepen in een kamer dat naar pis stonk echt super vies.. hahaha we hebben echt de gekste hostels gezien.. wel lachen achteraf hoor...maar omdat we veel reizen proberen we te besparen op hotels aangezien we daar toch alleen maar slapen... De volgende dag vlogen we pas savonds laat en zijn we gewoon rustig aan gaan doen... Het was een hete dag.. Lukas en Esther hebben op het strand gelegen en ik was eigenlijk wel een beetje klaar met het strand... en vind het Kuta strand ook lelijk en vies vergeleken mt Gili dus voor mij hoefde het niet.... Ik heb een beachwalk gedaan.. en ben nog even wat winkels in gegaan om af te koelen.... heb later ook nog een vriend opgezocht die in de Starbucks werkt.. Ik had hem leren kennen tijdens de snorkeltour op Gili.. ik kreeg een gratis drankje haha en inmiddels waren Esther en Lukas er ook al.... smiddags heb ik nog even een massage genomen waar ik achteraf wel spijt van had... het was er bloed heet want de AC werkte niet en het meisje die mij masseerde was helemaal niet serieus... ze liep 100x weg en sprak de hele tijd met collegas... anyway... ik kon niet echt genieten.. ik had eerder heel veel medelijden.. Ik weet namelijk dat ze super weinig geld verdienen en 12 uur op een dag werken... van 10 uur in de ochtend tot 10 uur in de avond.. en het enige waar ze echt aan verdienen is de fooi die ze krijgen van customers... voor mijn gevoel deed ik wel een goede daad omdat ze toch weer wat fooi kon verdienen aan mij.. ze zei dat ze in rustige periodes ongeveer 3 klantjes heeft en in drukke periodes 7 of 8.... ken je nagaan.. ze werkt dus 3 uur van de 12 en voor de rest moet ze wachten en mensen aanspreken op straat... killing toch? Het was al 7 uur en half 10 was onze vlucht. We wilden nog snel even eten.. we kwamen een Italiaans restaurantje tegen... Ik denk dat ik echt de beste Pizza in me leven heb gegeten! Er waren 2 muzikanten live muziek en nog een tafel van 7 Nederlanders. We moesten wel lang wachten maar het was het wachten wel waard!! We hebben de pizza snel binngewerkt en om 8 uur opzoek gegaan naar een taksi! Rond kwart over 8 zaten we in de taksi haha nog een uurtje en we moestsen al vliegen. Eind goed al goed... we hadden het netjes gered en hadden zelfs nog genoeg tijd op het vliegveld... Thuis aangekomen moesten we nog voorbereiden voor school.. de volgende dag hadden we namelijk een presentatie in de ochtend... haha typisch studentenleven.... De 10 dagen waren super leuk... heel gevarieerd en heel veel geleerd!! Wel weer lekker om thuis te zijn... maar niet te lang... Tot de volgende x stay tuned groetiesss xxx

  • 19 Maart 2015 - 21:02

    Steven :

    Mooi verhaal schat! Over een maandje lekker samen Indonesië en meer beleven! :-D lekker genieten. Xxxxxxxx

  • 23 Maart 2015 - 14:03

    Johan En Els:

    hoi Derya

    Een schitterend verhaal en zijn erg blij dat je ons zo op de hoogte houd van wat er gebeurt en wat je beleeft zoals je al zei nog 24 dagen dan komt Steven en nog 7 dagen school nog spannend met tentamens erbij.

    Maar tijd vliegt dus hou nog even vast geniet straks volop van jullie backpack holiday met elkaar en zien je weer op 17 mei op schiphol


    veel kusjes en groetjes
    Johan en Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Derya

Spanish at locations & Vrijwilligerswerk

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 1443
Totaal aantal bezoekers 21286

Voorgaande reizen:

16 Maart 2012 - 14 Mei 2012

Midden Amerika! Costa Rica en Panama here I come

16 December 2014 - 30 November -0001

Studeren in Indonesia!

Landen bezocht: