Puerto Viejo, Semana Santa,Reggea,Surfing Monkeys - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Derya Stoffers - Bekrem - WaarBenJij.nu Puerto Viejo, Semana Santa,Reggea,Surfing Monkeys - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Derya Stoffers - Bekrem - WaarBenJij.nu

Puerto Viejo, Semana Santa,Reggea,Surfing Monkeys

Door: deryabekrem

Blijf op de hoogte en volg Derya

18 April 2012 | Panama, Bocas del Toro



Puerto Viejo....wat een prachtige stukje land aan de Caribische kust...:D
Heb weer twee hele geweldige weken achter de rug...Ongelovelijk hoeveel mensen je leert kennen in een korte tijd...
In Puerto Viejo heb ik niet stil gezeten...kan zeggen dat ik elke dag wel bezig ben geweest met verschillende activiteiten..
Het is ook zo zonde om de hele dag op school in een hangmat te liggen... wel lekker relaxed hoor daar niet van... maar na een uurtje heb ik dat wel gehad..

Semana Santa was het eerste gekke feestje wat ik tot nu toe heb meegemaakt... Paasweekend...het was geen weekend het was bijna letterlijk een week aan de gang..
Als het pasen is in Zuid en Centraal Amerika.. dan betekend het een groot feest... Heel Costa Rica gaat reizen naar de kust om te genieten van de heerlijke stranden...De scholen hebben een week vrij... Voor mij geen probleem want vond het een hele leuke sfeer geven...Het was wel een gekke huis...zoveeel mensen in een kleine town...Overal op straat wordt er gegrilde kip verkocht en staan er boxen met reggea muziek...Heerlijk! Ik ken inmiddels al alle reggea nummer uit me hoofd:P

De dag na pasen, echte pasen... zijn we naar Manzanillo gegaan met studenten van school... er was namelijk een Reggea festival en reggea zinger Turbulence gaf een optreden... Dit vond ik wel leuk omdat ik hem al kende! Helemaal aangepast aan de reggea sfeer zijn we eerst gaan chillen op het strand... van te voren hadden we al wat inkoopjes gedaan dus gelukkig ook wat te eten...alhoewel je ook overal eten kan kopen..maar aangezien we arme studentjes zijn doen we het soms even op ons eigen manier.... Turbulence stond ongeveer anderhalfuur op het podium....Hij komt uit Jamaica en probeerde ons Jamaicaans te leren... Gudo..dat betekend zak...als hij gudo zei zeiden wij ook gudo maar de bedoeling was dat we moesten zakken tot te grond.. volgens mij begrepen de Costa Ricanen er nix van.. en vrij snel verliet hij ons hahaha:P

Manzanillo zelf..... In het weekend was er een tour naar Manzanillo wat de school organiseerd...je gaat dan op de fiets naar Manzanillo en onderweg maak je wat stops bij andere strandjes...Manzanillo is 18 km van Puerto Viejo vandaan...Het heeft een national park waar je dieren kan spotten...De dag dat we gingen was het eerst regenachtig maar we hadden zo een geluk want toen we aankwamen regende het niet meer.. we zijn trouwens met de bus gegaan omdat we te lui waren om te fietsen....We hebben door het park gelopen op flipflops wat achteraf niet zo slim was...Het park was modderig vanwege de regen..ook waren er veel rode mieren...als die je bijten dan ben je niet blij....Ik vond Manzanillo echt super mooi..we stonden ergens boven op een uitkijkpunt waar je de zee kon zien en kleine strandjes....Ik zal fotos uploaden waardoor je precies kunt zien wat ik bedoel....

Punta Uva....punta uva is een paradijs...dit had tot nu toe de beste stranden die ik ooit heb gezien....Samen met Marloes en Rosanne hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar Punta Uva gaan fietsen..iets van 12 km vanaf PV :P aardig wat fietsen dus...maar dat maakt niet uit want was het wel waard...de snorkels van de school hadden we uiteraard ook mee want Punta Uva is een goede plek om te snorkelen... we hadden zo mooi weer...de lucht was helder blauw en het water was zooo helder dat je de bodem gewoon kon zien...1 min puntje was dat het water zo warm was dat je eigenlijk niet eens kon afkoelen...ik mag niet klagen..:P
We hebben aardig wat vissen gezien...kleintjes grote en zee egels...ook hebben we wat schelpen uit het water gevist! Superrr mooie schelpen en koraal!
Jammer genoeg is Rosanne die dag verbrand waardoor ze de komende 3 4 dagen alleen op school heeft gezeten...
Ik had trouwens les van 2 tot 4 elke dag...soms wel vervelend want als je dan een keer een activiteit wilde doen dan moest je het zo plannen dat het of in de ochtend of in de namiddag was...gelukkig heb ik soms me les kunnen ruilen met Rosanne.
Mijn docent Ana was echt een schatje!! Afkomstig uit Argentinie met een beetje Italiaanse achtergrond...en woonachtig in Costa Rica...vraag me niet hoe ze daar terecht is gekomen...Oh ze werd verliefd op iemand die paardrij activiteiten organiseerde waardoor ze zelf ook mee is gaan werken blablabla uiteindeijk uitelkaar en nu heeft ze nog 3 honden..:P Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet super goed les van haar heb gehad omdat we heel veel hebben gekletst in het spaans en engels.. opzich ook wel goed maar had toch liever wat meer structuur gehad.

Goh moet wel heel hard nadenken over wat ik allemaal heb gedaan..ben nu in Bocas en ben zo gelukkig als ik dit verslagje af heb hahaha :P

Owja helemaal vergeten dat ik mee heb gedaan met 1 vrijwilligersproject in El Puente voor pasen...samen met Marlies, Samara en Rosanne hebben we ons opgegeven om een dagje te helpen voor de Indianen gemeenschap. Dit vond ik echt heell erg leuk want ik voelde me eindelijk nuttig :P We hebben een grote tuin versiert met ballonnen en teksten en later eten geserveerd. Er waren heel wat vrijwilligers aanwezig met verschillende afkomsten. We hebben heel goed samengewerkt. De indianen waren erg blij met alles! Heel interresant om te zien wat voor volk het is...ze zijn zo bescheiden en durfen amper wat te vragen..ook uiten ze geen emoties omdat ze dat niet kennen...met andere families praten doen ze ook niet....sommige kinderen waren heel slim want toen we ijsjes gingen uitdelen deden ze af en toe alsof ze nog niks hadden gehad en ondertussen 3x een ijsje kregen :P kon er wel om lachen...Anyway deze dag ben ik erg geprikkeld om in mijn verdere leven ook iets met vrijwilligerswerk te doen..humanity...voor de mensheid..het voelt zo goed als je ziet dat iemand gelukkig wordt door iets kleins te doen...Oh de hoofd van de indianen droeg een AJAX pet hahahah dit was echt het toppunt gewoon! Dat komt namelijk omdat ze kleding krijgen van overal van de wereld. Weet hij veel dat het een Nederlandse voetbalteam is:P we werden trouwens uitgenodigd om een tour te doen door de jungle...hiken naar de plekken waar indianen wonen...hier gingen we mee akkoord..
Een week later ben ik samen met Jelle Koos Judi en nog een ander meisje de tour gaan doen...We werden begeleid door ons 17 jarige gidsje wat geen engels sprak en geen spaans alleen BRIBRI indianen taal....dus de tour was erg leuk! :P Dus niet..haha weer op blote voeten gehiked wat niet slim was.. elke x weer de zelfde fout maken...heb er nog steeds wonden aan over gehouden... ook hier weer in de jungle gestoken door allemaal rode mieren en beesten etc. We hebben 1 huis gezien met een hut aangesloten als keuken...dit was wel heel mooi om te zien...verder hebben we eigenlijk alleen maar jungle gezien..we hadden zoveel verwacht en uiteindelijk waren we teleurgesteld omdat we ook zelf door de jungle konden lopen...we hebben wel lol gehad dus dat scheelde gelukkig.

Verder heb ik surfles genomen 1,5 uur op Playa Cocles...ik had het nog nooit eerder gedaan dus had er superveel zin in....:D Eerst kregen we les op het strand al vrij snel gingen we peddelend het water in...de eerste x stond ik al meteen op zo een bord terwijl ik allemaal verhalen had gehoord dat het lastig is om jezelf op te drukken etc. Dus ik had wel even een trots momentje hoor :P Ik ben er achter gekomen dat watersport niks voor mij is :P ondanks dat ik het wel kon..damn wat vermoeiend dat heen en weer peddelen...water en zon neemt zoveeeel energy van je af!

Jaguar Rescue Center....hier heb ik mijn charmante foto met de mooie brulaap genomen..zijn naam is Brad Pitt....in het Rescue centrum werken er heel veel vrijwillgers..ook van onze school zoals Marloes Boris en binnekort Tim.
We hebben verschillende dieren gezien...erg zielig sommige waren gewond of geraakt door een auto enzo...de apenkooi vond ik het leukst!:D

Playa Negra...het woord zegt het al...Zwarte Strand.....heb liever een witte strand maar dit was ook weer erg mooi om te zien! Het zand was magnetisch en zaten soort van glitters in...playa negra is 10 minuten lopen van school...erg lekker om daar te chillen savonds na de lessen...we hebben daar een avondje gevoetbald..lekker zwarte benen door het strand :p Oh ook ben ik 1x uitgeweest in mijn laatste week als soort van afsluiting van alles..we zijn naar Mangos gegaan..dit is soort van the place to be in PV...tegen over het strand.. we hebben het niet laat gemaakt naja eigenlijk wel want we besloten om een kampvuurtje te maken..Dit was aardig gelukt kwam namelijk een man uit de bosjes die allemaal hout voor ons verzamelde geen idee waarom..uiteindelijk vroeg hij om een sigaret..waarschijnlijk was het gewoon iemand zonder huis die mensen helpt om een kampvuurtje te maken in voor een sigaeretje of wat los geld..:P

Oh nog een poging gedaan om een zonsopgang te bijwonen op punta uva...heel enthousiast vroeg opgestaan en afgesproken met 2 andere meiden om daarheen te gaan met de taxi..raad eens....bellen we de taxi neemt hij niet eens op..vind het gek om kwart voor 4 snachts...we zijn maar zelf opzoek gegaan naar een taxi.. maar kwamen alleen dronken mensen tegen op straat....terug op school besloten we gewoon om te gaan slapen..dit was goed ook want had de hele nacht slecht geslapen omdat ik door een of ander gek beest was gestoken om 80 plekken. :P

De 2e week op donderdag ben ik samen met Marloes naar Cahuita gegaan.. dit is ook een National park... O my god wat een paradijs weer....ik heb erg genoten van de wandeling door het park...we zijn veel dieren tegengekomen... brulapen luiaardjes..gele slang groene slang..iguanen..whitefaced monkeys uhmm verder heel veel krabben en salamanders enzo....de whitefaced monkeys waren zoooo schattig ze liepen overal om ons heen... na 10 km te hebben gelopen in totaal in het park.. zijn we naar een zwembad gegaan in Cahuita...heerlijk klein zwembadje met een bar waar we lekkere cocktails hebben gedronken.... Samara en Marlies zijn ook gekomen na hun werk op school.

Als laatst heb ik op vrijdag de Canopy tour gedaan samen met Tim 18 uit Laren...de Canopy tour was erg gaaf..er waren in totaal 15 ziplines...ik had het eigenlijk nog spectaculairder verwacht maar toch was het wel leuk...sommige lijnen waren erg lang en gingen heel snel en andere andersom...

Op zaterdag ben ik samen met Koos en Victoria gaan reizen naar Panama.. Bocas del Toro waar ik me momenteel in bevindt :P
Zij bleven een weekendje omdat ze daarna weer moesten werken in PV. De reis naar Panama was heerlijk in een klein busje die ons voor 25 dollar bracht...inclusief boot overstap douane etc.... Ik moet zeggen datik nooit nooit zo een rare grens heb gezien als dat van CR Panama.. ik heb er fotos van dus ik zal ze laten zien en zullen jullie begrijpen wat ik bedoel...

In mijn volgende verslag zal ik alles weer bijvertellen...sorry als er wat spellingsfouten zijn want volgens mij is mijn Nederlands echt naar de pleures!

  • 19 April 2012 - 05:54

    Saima:

    Hey Der,

    Ben blij dat het goed met je gaat.
    Wat maak je veel leuke dingen mee zeg! ik ben echt jaloers.
    Blijf genieten en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Tot gauw dikke kus Saima en Paul

  • 19 April 2012 - 10:25

    Els:

    Zo je heb het goed bij gewerkt voor al die laatste zin vond ik wel grappig geniet ze nog veel liefs uit almere

  • 19 April 2012 - 14:32

    Derya Stoffers - Bekrem:

    Hoi Saima en Paul dankjewel voor jullie reactie!! Ik hoop dat he tniet te lang duurt tot ik een volgende verslag schrijf haha :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Derya

Spanish at locations & Vrijwilligerswerk

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 21290

Voorgaande reizen:

16 Maart 2012 - 14 Mei 2012

Midden Amerika! Costa Rica en Panama here I come

16 December 2014 - 30 November -0001

Studeren in Indonesia!

Landen bezocht: