Bocas del Toro and her Beautiful Islands so far. - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Derya Stoffers - Bekrem - WaarBenJij.nu Bocas del Toro and her Beautiful Islands so far. - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Derya Stoffers - Bekrem - WaarBenJij.nu

Bocas del Toro and her Beautiful Islands so far.

Door: deryabekrem

Blijf op de hoogte en volg Derya

04 Mei 2012 | Panama, Bocas del Toro


:D
En toen was het alweer tijd om afscheid te nemen van het mooie kleine reggea paradijsje Puerto Viejo...Saying goodbye is so hard...
Twee heerlijke weken erg vermaakt en van alles beproefd...Tijd om te reizen...Hier heb ik natuurlijk elke x weer erg veel zin in....Gelukkig heb ik een grote koffer waar ik zo 1 2 3 al mijn spbgbhubybbynunnfu oh dat typte de schoolmanager ik zal continueren...waar ik zo 1 2 3 al mijn spullen in drop en hopsekee...Ik had al zoveel verhalen gehoord over Bocas dat ik niet kon wachten om te vertrekken! Eindelijk was het dan zo ver...Samen met Koos en Victoria ben ik gaan reizen naar Panama.. zij gingen mee voor een weekendje...
Zaterdag- Buskaartjes gekocht en een groep leren kennen die dezelfde directie hadden. Ondertussen een aanbod gekregen van een meneer met een kleine busje om voor 25$ naar Bocas del Toro te gaan... dit klonk zeker aantrekkelijk...buskaartjes hebben we maar weg gegooid...Samen met de andere groep zijn we gaan reizen naar de grens van Costa Rica en Panama.....Ik heb nog nooit zo een rare grens in mijn hele 21 jarige leven gezien.... Een brug van houte platen?
Aangekomen in Bocas del Toro...wat een andere wereld weer....1 grote eiland omringd door 41 andere eilandjes waarvan heelveel bewoond zijn...
Ik vond het prachtig! Nadat we onze spullen hebben gedropt zijn we naar Aqua Lounge gegaan...dit is op het eiland tegenover het hoofdeiland...om daar te kunnen komen moet je een watertaxi nemen..dat is 1 ongeveer 1$......Super super gave plek! Er is geen strand waardoor je meteen de zee in springt als je wil zwemmen...het water is zo mooi helder blauwgroen...kan het niet omschrijven.....lekker sfeertje en genoeg hangmatjes om in te slapen..
Hier heb ik Erik leren kennen...dit is een oude Amerikaanse man met een bos grijze haar die spontaan tegen me begon te praten....Hij vertelde zoveel dat ik op eengegeven moment alleen maar yes zei....wel lullig maar goed soms verstond ik hem echt niet....hij heeft kanker en is eenzaam..dus uit medelijden heb ik heel veel naar hem geluisterd....hij is ook wel grappig hoor daar niet van....Hij woont hier sinds een paar jaar en heeft een eigen luxe bootje...hij vroeg of ik en Victoria mee wilde om de zonsondergang te bekijken en zijn kayuka ( een houten bootje, typisch hier) te laten zien...Dit was de grootste kayuka in Bocas del Toro...deze worden gemaakt van boomstammen...Wow heb nog nooit zo een grote Kayuka gezien! Savonds zijn we gaan uiteten bij Casba..heerlijk dinnertje gehad! Daarna hebben we een super lange powernap gehouden tot de volgende ochtend....

Zondag- TIjd voor een ontbijtje...mijn eerste turkse gerechtje na zolange tijd..shakshuka...grappig dat er Israel bij stond... Na het ontbijt bij La Buga zijn we naar Redfrog Beach gegaan...Ook hier ga je met een watertaxi heen...super super super mooie strand!!!! Het enige minpunt was dat je niet normaal kan zonnen omdat de zandvliegen je niet met rust laten...Savonds hebben we het hoofdeiland verkent en alle winkeltjes in gegaan...daarna hebben we wat gegeten in Natural Mystic..Turkisch Carribean food...op de menu kaart stond alleen turkisch toast voor derest was alles carribean..beeeetje jammer van de Turkse eigenaar die afkomstig is uit Amerika...Na het eten zijn we uitgeweest in Iguana the place to be in Bocas...kleine surfbar waar iedereen altijd heen gaat...Na Iguana zijn we naar een Salsa tentje gegaan naast Iguana samen met Victoria en Jacob die samen met ons mee reisde vanaf Puerto Viejo. De avond hebben we afgesloten met wat lokals op Playa Sucia...the Ugly beach...

Maandag- Laatste ontbijtje met Koos en Victoria...vandaag is het de bedoeling dat ik met mijn vrijwilligerswerk begin...heb er voor gekozen om de eerste week les te geven op een middelbare school..In de middag zijn we naar de middelbare school gegaan..en heb ik 2 uurtjes les gevolgd samen met de docent...Ik was super zenuwachtig want wist natuurlijk niet wat me te wachten stond...De school was heel anders dan in Europa...Het was zo armoedig...de kinderen hadden geen eens lesmateriaal en de docent was totaal niet serieus....Het leek alsof ze het al eeuwen had op gegeven omdat de kinderen niet luisteren...de kinderen waren tussen de 15 en de 17...pubers klinkt beter.....Geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken....Heb me even kort voorgesteld in het Spaans waardoor iedereen vervolgens zich zelf ging voorstellen 1 voor 1...of ik al die namen nog weet ? nee....alleen Luis omdat hij niet luisterde haha.. Ik vond het eigenlijk best wel grappig hoe die leerlingen waren...zo niet serieus en lekker niks doen...kon er wel om lachen want ik dacht aan me eigen tijd op de middelbare school..Na de les ben ik terug gegaan naar mijn eigen school..en heb ik in een hangmat gelegen..savonds wat eten gehaald bij chitre en daarna zijn we naar Casa Verde gegaan..dit is een super leuk tentje 1 minuut van de school vandaan...elke avond is er een live band en kun je lekker genieten terwijl je op het dek zit met je voeten in het water...mocht het te warm voor je zijn kun je ook een duik nemen in de zee...Bleek dat dit een van de leukste avonden in Casa Verde was omdat het de laatste dag van de band was...het was dus goed druk...en alle nummers waren goed en gevarieerd..Lucky me

Dinsdag- Raad eens....vandaag zou ik zelf naar de school gaan maar heb me verslapen...super stom..mijn werkuren zijn in de ochtend van 8 tot 11...kleine 3 uur... Ik wist niet hoe ik het moest vertellen...ik was rond 10 uur wakker....Het regende ook enorm hard in de ochtend,...misschien was dat de reden dat ik zo lekker sliep...De schoolmanager heeft de school gebeld en gezegd dat ik de volgende dag zou komen....eigenlijk had ik er niet zoveel zin in omdat ik het een te grote uitdaging vond...maar had al wat voorbereidend werk gedaan de dag ervoor...dus het zou zonde zijn als ik niet zo gaan.... Deze dag heb ik dus gewoon rustig aan gedaan en genoten van de zon die later nog scheen...Samen met Ayla 18 komt uit Laren..zijn we naar aqua lounge gegaan en kwam ik Erik weer tegen..van Erik hebben we een lift gekregen om op tijd te komen bij Yoga..wat we zouden volgen...na 10uur twijfelen of we nou wel of niet wilden gaan zijn we uiteindelijk wel gegaan...5minuutjes lopen van de school...aangekomen bij de Yoga plek...bleek datie gesloten was.....de Yoga les was niet om 5 uur maar om kwart voor 6...heel stom van ons...Savonds zijn we met de hele school naar een sushi bar gegaan waar we een uur op ons eten moesten wachten....er hing een leuke sfeer...ook dit tentje was aan het water....wat we na de sushinbar hebben gedaan kan ik me niet meer herrineren.....Ik durf bijna te wedden dat we uit zijn geweest...want veel meer kan je hier niet doen savonds..

Woensdag- Eindelijk voor de klas staan...Ik was gelukkig op tijd op school....zelfs te vroeg..dat is niks voor mij....ik zat met wat leraren in de leraren kamer...dit was wel een luxe plek vergeleken met de rest omdat ze ventilators hadden....maar nog steeds heel armoedig...absoluut niet te vergelijken met een lerarenkamer in Nederland....wat zijn we toch verwend in Nederland..en toch altijd blijven klagen over alles en nog wat.....als er iets is wat ik meteen heb geleerd is...stoppen met klagen....!!
Ik stond voor een andere klas...de kinderen waren jonger..namelijk 11...dit vond ik veel beter....ze hadden als huiswerk opdracht een stamboom maken met 5 zinnen...1 voor 1 stonden de leerlingen voor de klas om 5 zinnen te vertellen over hun familie...de lessen duren 45 minuten...nadat iedereen was geweest mocht ik mijn ding doen....mijn voorbereidende stukken wat ik uit lesmateriaal had gevonden had ik meegenomen......Als vrijwilliger verwachten ze dat je zeer creatief bent en leuke games verzint.....Ik heb de kinderen hoofd schouders knieen teen in het engels geleerd...dit vonden ze erg leuk maar denk dat ze ietsje te oud waren hier voor....head shoulders knee and blabalablablalaa eyes ears top of your nose....Na dit liedje hebben we galgje gespeeld.....Kinderen zijn zo slim.....Toen zat het er alweer op voor mij en ben ik terug gegaan naar school..mijn eigen school waar ik verblijf..ik heb een heerlijke siesta gehouden...savonds zijn we naar Casa Verde gegaan en daarna ben ik vroeg gaan slapen..

Donderdag- Vandaag heb ik besloten om te stoppen op de middelbare school en te beginnen in de bejaarden te huis omdat zij echt hulp nodig hebben....Op de middelbare school voelde ik me eigenlijk nutteloos....ik moest het maar bekijken en mijn hulp werd amper gewaardeerd en de kinderen hadden niet echt respect...dan kan ik beter met mensen werken die het echt nodig hebben toch? De schoolmanager heeft me de weg laten zien naar Casa Asilo...bejaarden te huis....dit was de eerste keer dat ik met bejaarden zou werken....iets wat ik altijd al heb gezegd is...ik wil later niet met kinderen en niet met bejaarden werken.....dit is een mooie kans voor mij om er achter te komen of ik het ook echt niet leuk vind....misschien ben ik wel heel goed met kinderen en ouderen en kan ik eindelijk een studie keuze maken?
Aangekomen in het bejaardentehuis.....hoe armoedig hoe onverzorgd kan een plek zijn....Ik had gewoon pijn in me hart toen ik zag in wat voor toestand de oudjes bekeerden....zo zielig allemaal....er hing een bepaalde geur binnen...of het is ouderen mensen geur of het stinkt er gewoon heel naar...De rolstoelen waren allemaal verroest en reden heel moeizaam...de keuken was oud en vies...de oudjes zijn onverzorgd...hun tenen enzo..oef alsof ze uit een hororfilm komen...ik overdrijf niet....Ik heb geholpen met de lunch klaarmaken...ze kregen als lunch..2 stukjes brood met boter en een klein beetje spaghetti en als drinken thee...na de lunch heb ik afgewassen..en nog even de toestand goed geobserveerd.....Weer een leermoment...Wij hebben het zo goed in Nederland...God wat mogen we blij zijn met alles wat we hebben....Ik voelde me zo verwend ineens...Jammer dat niemand hier helpt in het bejaarden tehuis....het lijkt wel alsof mensen nonchalant zijn of dom ofso...geen idee hoe ikhet moet benoemen...zelfs de gemeente doet niks aan het bejaarden te huis.....dat is toch onmenselijk of denk ik verkeerd? Wat me ook opviel was op de middelbare school...de schooltuin was zo vies er lag zoveeel afval bekers tasjes troep...waarom nemen ze gewoon niet iemand aan die die troep opruimt en geld verdient...zo creeren ze toch ook weer werkgelegenheid? Dom....of iemand moet het ze leren...Naja goed na het bejaarden te huis ben ik weer terug gegaan naar school...Savonds zijn we uitgeweest in Barco Hundido...the sunken ship...leuk tentje met goed muziek... Ohja ben vergeten dat ik nog ging lopen met Gladis..een van de oudjes..heb koffie getrakteerd omdat ze dat zo graag wilde...van een lokal heeft ze een menu gehad....ze at alsof ze nog nooit had gegeten...triest

Vrijdag- Vandaag ben ik gaan werken samen met Ayla...vroeg haar of ze ook wilden werken en dat vond ze prima...we hebben de oudjes meegenomen naar het park...
de oudjes vinden dit geweldig want normaal doet niemand dat en verblijven ze altijd in het bejaarden te huis....het was wel bloedje heet maar ik voelde me super goed omdat ik iets goeds deed...zo leuk ook wat je te horen krijgt op straat van locals...God bless you!!!
Smiddags zijn we gaan mee doen met een ander vrijwilligersproject...Beachcleaning....Smithsonion...bleek een labaratorium te zijn...we hebben wat voorbereidend werk gedaan voor de echte beachcleaning dag op zondag...kinderen hadden bordjes gemaakt met NO BASURA geen vuil die hebben we geverft met watervaste spul...ook een korte rondleiding gehad in het labaratorium..eigenlijk worden daar tours georganiseerd en moet je er voor betalen..wij hebben het voor free gehad..lucky us! Voor zondag hadden we nog meer vrijwilligersnodig als leiders voor de kinderen....er gaan 100 kinderen aan meedoen..die uit groepen gaan bestaan waar dus een leider voor nodig is...we hebben samen met ayla home made flyers gemaakt en savonds nadat we uit eten zijn geweest met school bij een Indisch restaurant OM, gaan flyeren op straat...met de hoop wat vrijwillgers te fixen..na het flyeren zijn we uit geweest bij Barco Hundido en heb ik weer heel veel Nederlanders ontmoet..

Zaterdag - Vandaag was de Zapatilla tour....oh wat een prachtig eiland is dit...samen met een groep van school hebben we de tour gedaan...ongeveer 45 minuten met de watertaxi om bij Zapatillas te komen...super mooi onbewoond eiland...witte stranden, palmbomen en helderblauw water...heb met Ayla om het hele eiland gelopen en heel wat fotos gemaakt...ook hebben we ons eigen palmboom gemaakt...dit zul je nog terugzien op de fotos zodra ik weer terug ben...op de terug weg hadden we een stop bij een restaurant aan het water voor lunch...het was er zo mooi...ik kon allemaal zeesterren zien door het water heen...er was ook een kayuka aanwezig...ik wilde er zo graag in... gewoon puur om te ervaren wat alle lindianen en kunas meemaken op zo een bootje...samen met Karin Natalie en Adrian zijn we het bootje ingestapt...haha dit was echt lachen want als je geen balans had dan zou je zo het water in flikkeren...we hebben een klein rondje gevaren....Daarna hebben we nog op een superluxe speedboat gezeten van vrienden die we toevallig tegen kwamen terwijl ze aan het wakeboarden waren...een van de jongens was jarig en zouden ze gaan overnachten in Zapatillas...we mochten mee touren...super gaaf een speedboat...toch even anders dan een watertaxi...Savonds was Marloes er..die ik ken vanuit Puerto Viejo...zij kwam voor een weekendje...we zijn gaan eten bij Natural Mystic..daarna geflyerd met Ayla bij Casa Verde en Aqua lounge...

Zondag- Beachcleaning project...het begon al vrij vroeg...de vrijwillgers moesten aanwezig zijn om half 9....erg moeilijk als je het de dag ervoor laat heb gemaakt! We vreesden daarom ook dat er geen vrijwilligers zouden komen..uiteindelijk hebben we ervoor gezorgd dat er 4 mensen zijn gekomen vanuit onze flyering.. ..Jeetje wat was het warm deze dag...niet normaal.....het was erg druk..de kinderen en volwassen werden in groepen gedeeld..de groepen werden 1 voor 1 een in een busje naar verschillende delen van het strand gebracht...ik en mijn groep gingen als laatst....van te voren had ik iedereen handschoenen en vuilniszakken uitgedeeld....Ook ik het strand schoongemaakt om een goede voorbeeld te geven aan de kinderen...Zo zonde als je ziet hoe men de prachtige stranden vervuild...De mensen hier denken dat het normaal is als je vuil gewoon op straat gooit...de kinderen leren nu dat ze geen vuil op grond moeten gooien...maar wat doen ze dan als er geen vuilnisbakken zijn? Misschien moeten ze eerst beginnen met vuilnisbakken plaatsen....dom...niet slim...Na het project hebben afgerond zijn ik en Ayla naar aqua lounge gegaan...savonds op school gekookt en vroeg naar bed gegaan..

  • 12 Mei 2012 - 16:58

    Anne:

    Mooi verhaal weer! Geniet nog even derya!

  • 29 Juni 2012 - 16:04

    Naana:

    Hallo, je kent mij waarschijnlijk niet, maar heb jij toevallig op het baken park lyceum in Almere gezeten? Je komt mij heel bekend voor. Ik ben namelijk meer info aan het verzamelen voor een reis naar Panama. Hoe is de veiligheid in Panama city? Is Panama wellicht een vakantie voor kleine kinderen? Liefs Naana

  • 07 Juli 2012 - 18:16

    HI:

    Hello
    I saw your nice profile,and something motivated me to communicate with you,My Dear in your usual time may it pleases you to write me back in email address ( jenicaithamar@yahoo.com ) so that i can send you my pictures and also tell you more about myself.A friendship is the foundation build on other relative things to come.May God bless you as i wait impatiently to hear from you. Your lonely friend,
    jenica

    ( jenicaithamar@yahoo.com )

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Derya

Spanish at locations & Vrijwilligerswerk

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 2203
Totaal aantal bezoekers 21290

Voorgaande reizen:

16 Maart 2012 - 14 Mei 2012

Midden Amerika! Costa Rica en Panama here I come

16 December 2014 - 30 November -0001

Studeren in Indonesia!

Landen bezocht: